Ruben Maes & Aswin Pyck van start van finish!


Een perfect geprepareerde Porsche, een piloot met gevoel voor regelmatigheid en een ultra precieze navigator. Het zijn de ingrediënten geworden om met de algemene overwinning tijdens de afgelopen Belgian Westhoek Classic aan de haal te gaan.


Editie 2017 gaat de boeken in als een wisselvallige editie als het op klimaat aankwam, met hevige regenbuien die zonnige momenten afwisselden. Het hield echter een ongeziene publieke opkomst langs het parcours niet tegen om samen met de organisatoren, deelnemers en servicecrews ode te brengen aan de West- & Oost-Vlaamse autosportgeschiedenis.


Stelselmatig bouwde Ruben Maes, bijgestaan door Aswin Pyck, hun voorsprong uit. Bij de tijdscontrole in het clubhuis van Autostal Atlantic bedroeg hun voorsprong op de nummers 2 (op dat moment de Nederlandse equipe Strooper-Guliker) 24 seconden. Vanderspinnen-Dupan bleven aanklampen op 30 seconden van de leiders.

Vanaf de time control sections -die geheim gehouden werden tot bij het inklokken bij de inside tijdcontrole- zette Vanderspinnen-Dupan een tegenaanval in. Tijdens deze poging gingen ze Strooper-Guliker voorbij en verkleinden ze de kloof met enkele seconden met de voorlopige leiders.


Tijdens de finale etappe in de Westhoek, steeds goed voor een spannend slotoffensief in de duisternis, hielden Maes-Pyck dit jaar echter wel stand en reden ze het finishpark in als eindwinnaars van de Belgian Westhoek Classic 2017.


Vanderspinnen-Dupan eindigen op P2, Strooper-Guliker verloren in de laatste etappe het contact maar bleven op het podium. Local crew Vancraeynest-Desmet en de Nederlandse formatie Leurs-Van der Werf vervolledigden de top 5.


TOURING: Karel Vandoorn & Jurgen Mortelé hebben het laatste woord

In tegenstelling tot de marathon-categorie vonden er in de touringcategorie verschillende leiderswissels plaats.


Phlypo-Phlypo verteerden op vrijdagavond het best de oude klassementsproeven van de 12 uren van Ronse maar verloren op zaterdagochtend al heel snel de leiding aan Vandoorn-Mortelé, die al heel snel duidelijk maakten dat ze hun zinnen gezet hadden op een eindoverwinning.


Ze hielden stand tot en met de regelmatigheidsproef van Lampernisse, waar ze de leiding verloren aan het team Dupont-Dupont (auteurs van een zéér regelmatige wedstrijd) voor slechts 5 seconden.


De slotronde werd dus extra spannend, want het waren niet enkel de leiders en positie 2 die door enkele luttele seconden gescheiden werden. Team Varrewaere-Clauw, vooraf getipt als één van de favorieten, volgden op 11 seconden van de leiders.


Tijdens de afsluitende avondetappe barstte dus een hevige strijd los. Het was vooral de regelmatigheidsproef van Beselare die doorslaggevend werd. Dupont-Dupont lieten op de regelmatigheidsproef 27 seconden liggen, Varrewaere-Clauw 44 seconden terwijl Vandoorn-Mortelé er slechts 3 strafseconden opliepen.


Vandoorn-Mortelé op 1 dus, voor Dupont-Dupont en Varrewaere-Clauw.Afspraak in 2018 voor revanche!


EINDSTAND

MARATHON
1. Maes-Pyck
2. Vanderspinnen-Dupan (+ 25")
3. Strooper-Guliker (+ 1'04")
4. Vancraeynest-Desmet (+ 1'31")
5. Leurs-Van der Werf (+ 1'49")

TOURING

1. Vandoorn-Mortelé
2. Dupont-Dupont (+ 26")
3. Varrewaere-Clauw (+1'02")
4. Vandenberghe-Verhamme (+ 3'10")
5. Claeys-Crombez (+ 3'13")