Een laatste blik op de timing en... het nieuwe startpark!

It's all about timing

Met nog 1 dikke maand te gaan vooraleer het startschot van de tweede seizoenshelft gegeven zal worden, zijn de organisatoren er reeds bijna klaar voor. Het overleg met de gemeentelijke overheden is afgerond, tijd dus om de officiële timing prijs te geven en... de locatie van het nieuwe startpark.

Een rustige maar goed gevulde openingsetappe

De details omtrent het parcours kon u reeds begin april lezen dus hoeven we u niet meer te vertellen dat de Oost-Vlaamse autosportgeschiedenis centraal zal staan tijdens de openings(avond)etappe.

Met ondermeer een stempelcontrole op de Grote Markt van Ronse (in samenwerking met Motor Union 2000) en enkele klassiekers uit de voormalige 12 uren van Ronse kondigt de etappe zich boeiend aan. Extra sfeer zal er zijn voor de start. Enerzijds een ontspannen sfeer bij de administratieve & technische controle in de moderne gebouwen van het Blue Woods Hotel (waar we dit jaar extra marshalls & bewegwijzering inzetten om de parkeermogelijkheden optimaal te gebruiken) en anderzijds autosportsfeer in het nieuwe startpark! Na overleg met de politiezone kunnen we het Stationsplein van Deerlijk -met het oud stationsgebouw en de terreinen van Casier Recycling (van rallyrijder Bernd Casier) op de achtergrond- voorbehouden als startpark. Deelnemende wagens dienen zich verplicht 20 minuten voor hun vertrektijd op te stellen in nummervolgorde.

De etappe zelf zal een goed gevuld programma kennen met reeds 8 regelmatigheidsproeven en 25,71 km 'time control sections' maar met iets maar adempauze tussen de proeven dan van wat u van ons gewoon bent. Bjorn & Jens Vanoverschelde, parcoursuitzetters: "De streek rond Oudenaarde & Ronse blijft delicaat om een soortgelijk evenement te organiseren. Daarom hebben we de regelmatigheidsproeven met heel veel zorg uitgestippeld in verlaten gebieden op plateaus tussen de 'heuvels' en die zullen voor de nodige suspens zorgen. Tussen de regelmatigheidsproeven daarentegen voorzien we een iets ruimer tijdschema dan wat de deelnemers bijvoorbeeld op zaterdag mogen verwachten. Maar geen nood, want het goed gevulde programma en de duisternis zullen de rest van het werk doen..."

Een beslissende & lange tweede wedstrijddag

Met 193,51 km regelmatigheidsproeven en 59,23 km 'time control sections' op de menukaart van de tweede wedstrijddag ziet het er naar uit dat we verschillende positiewissels in de tussenklassementen zullen krijgen. De strijd zal in beide categorieën hevig zijn en de uitzetters voorzien meerdere mogelijkheden om posities in het klassement te winnen of... te verliezen. De ene keer zal de piloot aan de bak moeten om het aantal strafseconden (-of minuten) minimaal te houden terwijl de andere keer de navigator alert zal moeten zijn om de subtiliteiten in het roadbook met het minste tijdsverlies te omzeilen. Niettegenstaande het roadbook opnieuw zéér duidelijk opgesteld is met oog voor details, zal er een uitdagende route voorgeschoteld worden langsheen de autosportrijke locaties van West- & Oost-Vlaanderen.

"Naast de gravelsections tijdens de ochtendetappe en de enkele pittige regelmatigheidsproeven in de Westhoek tijdens de laatste (avond)etappe is het vooral de zaterdagmiddagetappe, opnieuw een heuse marathonetappe, die de kaarten flink door elkaar zal schudden", prognosticeren de uitzetters. "Net aan deze etappe hebben we extra aandacht besteed. De opzet blijft dezelfde: 200 kilometer non-stop navigeren maar het wedstrijdgebied van deze etappe wordt in vergelijking met voorgaande jaren iets compacter met dus minder verbindingstrajecten. Halverwege deze etappe houden we even halt bij het clubhuis van Autostal Atlantic waar we een inside tijdcontrole houden na een korte break van 15 minuten. Na deze tijdcontrole volgen 'time control sections' waarvan we het kaartfragment op A2 formaat pas uitreiken bij het verlaten van de break..."

Ook al mag het tracé zich opnieuw sportief aankondigen, waar nodig zullen de verkeersregels extra strikt toegepast moeten worden. De organisatie voorziet extra controles in de zogenaamde 'BWC SPEED CONTROL ZONES' en aandachtige deelnemers konden in het reglement reeds lezen dat er een nultolerantie zal heersen als het op bestraffingen van overtredingen aankomt. Een verwittigd persoon is er twee waard!

Voorts gaan ook de ingeschreven service-crews ook hun eigen 'wedstrijd in de wedstrijd' houden en flink aan de bak moeten. In totaal zijn 12 servicezones langsheen het parcours voorzien. Vier daarvan zullen voorzien worden van extra 'servicetijd' (telkens 10 minuten) zodat crews zonder servicevoertuig ook kunnen tanken en hun bolide een snelle opfrisbeurt geven terwijl er voor de 8 overige servicezones telkens 5 minuten extra tijd voorzien is. Echte ouderwetse 'remote service in een wip' maar voor teams die tijd verloren op een regelmatigheidsproef ook extra 'inhaaltijd' om toch op tijd bij de volgende start van de regelmatigheidsproef aan te komen.

Het startveld, goed voor 92 deelnemende equipes waarvan 30% buitenlandse teams, mag dit jaar als het sterkste uit de afgelopen jaren beschouwd worden. Naast kwantiteit is er ook een gevarieerd plateau. Toeschouwers kunnen vanaf maandag 11 september om 20u terecht op onze website om de publiekspunten te raadplegen. De officiële timing daarentegen is nu reeds te downloaden.

Afspraak op 15 & 16 september!